Масивен пожар в полето на българския театър – българското правителство предприема масови съкращения, които оправдава с „модела на немската театрална система”.

04.10.2010

лого астlogo act

Масивен пожар в полето на българския театър – българското правителство предприема масови съкращения, които оправдава с „модела на немската театрална система”.

Оснабрюк, 14.09.2010 г.

Безнадеждната ситуацията в България, влошена още повече от световната икономическа криза, обхваща всички нива, а първата нейна жертва е театърът. По време на току-що приключилото шестдневното турне на Театър Оснабрюк в България (реализирано с подкрепата на Фонд Вандерлуст на Федералната културна фондация), научихме за опустошителните последствия от започналата най-нови „реформа”, която българското културно министерство налага на театрите по време на лятната пауза. Особено засегнати са театрите-партньори на Театър Оснабрюк – театрите в Русе и Варна, които миналия понеделник е трябвало да освободят 73-ма от служителите си съгласно започващата  „реформа”. Министърът на културата и неговият заместник заявяват на пресконференция през август, че тези и други техни действия се провеждат по „примера на немската общинска театрална система”.

Във Варна театърът и операта, които до скоро бяха отделни институции, сега се сливат в една. Последствията са масови съкращения. Наред с всички останали, предишният директор на театъра и неговата колежка от операта са освободени от поста си без финансово обезщетение след едва осем месечно ръководство, за да бъде заето тяхното място от новия директор, избран от правителството. Изключително проблематичен е не толкова актът на внезапно освобождаване от длъжност, колкото фактът, че новият „интендант” е по образование инженер и основател (по собствените му думи) на първото Business School в България, областен управител на предприемачите от властващата партия и общински съветник, без какъвто и да е практически опит в областта на театъра. Старото ръководство на театъра е безсилно да предприеме каквито и да било мерки срещу тези промени. На конференцията на директорите на културните институти в България, която ще се проведе вдругиден – 16.09., е поканен само новия директор.

Условията в самия театър са неописуемо тежки. От месеци не са плащани заплати, от седалките в зрителната зала се подава дунапрена, не работят прожектори, само разходите за ток (8000 лв. за лятото) вече надвишават одобрения месечен разходен бюджет от 7146 лв. От посещаваната по традиция по-слабо опера се изисква 15% самофинансиране от продажбата на билети. Театралите споделиха, че в Германия квотата за самофинансиране е най-високата в цяла Европа и тя е 8%. На практика ситуацията изглежда така: с всеки свой работен ден театърът е принуден да задлъжнява все повече на министерството в София. На фона на тези обстоятелства, претенцията на българското правителство, че е запознато с немската театрална система и с финансовите потребности за функционирането на театъра въобще, изглежда като лош фарс. Отнемайки ни финансовата свобода за действие, както и каквато и да е възможност да планираме програмата си, на нас ни се отнема и артистичната свобода – оплакват се театралите. От 1990 г. насам в България не съществува дългосрочна държавна програма за финансиране на културата, няма закони за нейната закрила. Постоянно се повтаря, че по време на криза всички са засегнати от повсеместните мерки за свиване на разходите. Как тогава може от театъра да се изисква нещо, което в такава ситуация никой не може да изпълни – питат отчаяно театралите. Времената, в които общите протести срещу лошите социални условия са се надигали първо сред редовете на театралите, отдавна са отминали. Хората са уморени от битки. Правителството или е глухо, или забранява „шума”. Новият интендант във Варна вече е забранил на певците да се разпяват в театъра, защото му пречат да се концентрира.

От 01.01.2011г. трябва да влезе в сила новата театрална „реформа”. Русенският театър се надява, че не е застрашен от закриване, но при какви условия ще продължи да съществува – не е ясно. Актьорите отсега са принудени да работят нещо допълнително, а програмата на театъра е изготвена само до декември.

.

Flaechenbrand in der bulgarischen Theaterlandschaft – Massive Kuerzungen werden von der bulgarischen Regierung mit dem „Vorbild deutsches Stadttheatersystem“ begruended – оригинал на текста на публикацията

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: